Det var år 2017 jag fick lärdomen..

Hello!
 
Ja, då var vi här. År 2018. Jag har lyckats tappa bort känslan inför högtider någonstans, det är lite tråkigt. Ni vet när man pirrande på julafton ska öppna paket eller när det närmar sig tolvslaget på nyårsafton och vi skålar in det nya året. Har jag blivit vuxen på riktigt nu? Har jag jobbat för hårt det gångna året så jag har tappat känslan att bry mig? Jag tror att mycket ligger i hur det varit runt omkring mig år 2017. Det är mycket som är tappat i det året. Mycket energi som försvunnit. Den energin har jag väl helt förlorat och försöka få tillbaka är väl en process i sig. Kännt av mycket i det sista att ha egen tid och vara med sig själv är väldigt värdefullt. Önskar hellre det än att gå ut med klackarna i taket ibland. Den här längtan av att vara ensam och instängd har jag försökt luska fram vad det beror på, säkert hundra gånger om.. Inte för att det är något fel i det utan för att jag är ju inte sån i min personlighet. Orkar jag inte för att kroppen samt hjärna tar aldrig semester när den ska det? Eller har jag landat med mig själv och känner att vara hemma är inte så dumt? Med tanke på att jag för något år sedan kunde vara överallt förutom hemma? År 2018 ska nog få bli lite av reflektionens år tror jag. Realistisk reflektion.
 
Mycket under år 2017 så har det varit tunga last, både yrkesmässigt men också privat. Kände lite på höstkanten här att ibland undrar man ju hur man orkar med allt. Det är väl det som härdar en. Men det hände ju också många bra saker trots att det är lättare att se skuggorna än ljuset ibland.

Jag fick förlängt 1 år framåt på jobbet.
Jag blev kompis med mig själv att utbilda mig kan jag göra när tiden är inne, jag MÅSTE inte göra tusen saker hela tiden för att många andra gör det. De har balans, de har inte jag.
Jag fick träffa många nya människor, fick träffa gamla vänner och jag vann någon ny vän också.
Jag blev med en ny bil så jag slipper lida av ångest inför den.
Jag försäkrade mig själv, mitt hem och mina pälsbollar.
Jag fick en bättre kontakt med min pappa.
Jag lyckades varva ner såpass bra att jag känner lust för rogivande saker igen.
Jag fick tillbaka hungern på livet igen och allt är inte bara down hill.
Jag blev några kockerfarenheter rikare med fajitatårta samt gratinerad hummer och även lasagne.
Jag lärde mig på årets sista dag att jag får vara PRECIS SOM JAG VILL OCH INGEN KAN SÄGA NÅGOT ANNAT.
Jag lärde mig att jag behöver dra i handbromsen och stå helt stilla i backen ibland.
Jag läste ur en bra bok och kommer läsa ur bok nr 2 i år.
Jag har gjort en bucketlist för 2018 och kommer uppfylla många av punkterna, det är mål och inte måsten.
Jag började träna regelbundet och hittat kärleken till gruppträning igen.
Jag lärde mig lite mer om renovering och fick in den där bra lägga-golv-känslan så det kan jag ordentligt nu också.
Jag lärde mig att jag är redo att finna någon att dela vardagen med.
Jag lyckades hålla liv i mina pelagoner och i detta nu så blommar min utekruka (den står då inomhus), hur sjukt är inte det?
Jag lärde mig att man kan inte shoppa sig lycklig alla gånger.
Jag förnyade min tatuering som jag gjorde för flera år sen och vågade mig på färg i den.
Jag hjälpte till att flytta åt 2 av mina närmaste människor.
Jag lyckades ta mig igenom hela året med tak över huvudet och mat på bordet.
Jag gjorde ännu fler listor på postitlappar än vad jag gjorde året innan.
Jag utvecklades i mitt nuvarande yrke.
Jag unnade mig vettiga saker som en ny bäddmadrass samt behandling för kroppen.
 
Listan kan bli längre och lärdomarna är nog fler än ovan nämnda. Det är svårt att resumera när man oftast är inne i någon form av vardagsbubbla. Man vill liksom bara att tiden ska gå ibland när det är tungt. När kommer de bra studerna? Varför ska allt kännas tungt jämt? Det kommer väl sinom tid, men i den bubblan så vill man bara att det ska komma tillbaka igen, den bra energin. Det är därför jag tror att om jag inför bloggen i min vardag igen och stannar upp, så får jag reflektionen som inte finns just nu. Tänka efter, känna efter och försöka förstå utan svar. Ibland är det så förbannat nyttigt. Det är inte bra att grubbla ihjäl sig, men det är bra om man är openminded och försöker hålla sig på rätt bana. Det finns inget att oroa sig över oftast. Göra en höna av en fjäder är ett uttryck jag nyttjat mycket det senaste halvåret. Backa bandet och tänk en gång till. Det behöver inte vara så illa som oron får dig att känna.
 
Det ska bli spännande att se vad 2018 bjuder på. Som i tidigare inlägg så har ju min vän sagt "Tänk om vi blir gravida nästa år", haha och det ska ju bli spännande! Om jag lyckas förälska mig och känna att allt är mer bra än dåligt. Dom där rosa glasögonen som får en att sväva på rosa moln. Eller om jag kanske lyckas balansera mitt liv så bra att jag kan läsa lite kurser. Eller om jag uppfyller en av de fantastiska punkterna på min bucketlist? Vore ju pinsamt om jag inte gjorde det. Då en av punkterna inte är ens är en uppdragspunkt. Haha!
 
Jaja, nu har jag iaf en ledig vecka fram till den 8 januari och det känns så fantastiskt. Jag behöver verkligen ledigheten och tiden att varva ner för att komma igen. Lära mig hitta balansen och göra saker som jag sagt till mig själv att jag borde göra. Så igår var jag bakis och ja, jag tänker att det ingår i förra året, haha! Och att jag börjar mitt nya år nu med mer energi. Ska idag ner till Karlstad och försöka styra upp saker med byte samt inköp på saker jag saknar. Sedan ska jag träffa en vän och checka in läget inför det nya året. Hmm, borde nog lära mig att hålla i den här positiva energin och se till att den inte tar slut när jag behöver göra vissa saker. Något att tänka på!
 
Nu ska jag ta och dricka upp kaffet, skriva en lista på en post-it-lapp, fixa iordning mitt face och sedan kolla över min dag. Vi hörs senare eller om någon dag!
Ciao!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback